Gotowanie Na Parze

Metoda gotowania na parze sięga czasów przed odkryciem ognia, gdy produkty były gotowane na gorących źródłach lub kamieniach, jest teraz tak popularne jak nigdy dotąd. Orientalne gotowanie zawsze posługiwało się parą jako główną metodę gotowania. Więc jak widzisz, gotowanie na parze to nie dziwaczna chwilowa moda, a sprawdzona, uniwersalna i satysfakcjonująca metoda gotowania.

 

 

Gotowanie na parze nadaje się do większości produktów spożywczych i zaskakująco różnych receptur, jak i posiada dużo zalet w stosunku do innych metod gotowania.

Znacznie wyższy poziom składników odżywczych, witamin i minerałów jest zachowany niż przy innych metodach gotowania. Gotowanie na parze ogranicza witaminę C w warzywach o 40%, podczas gdy przy tradycyjnym gotowaniu, podczas wrzenia - aż o 70%, ponieważ witaminy są gubione w wodzie. Podczas gotowania na parze żywność nie jest zanurzona w wodzie dzięki czemu zawarte w potrawach substancje odżywcze (zawarte przede wszystkim w warzywach) nie uciekają.

Pokarmy są na ogół bardziej odżywcze, kiedy są gotowane na parze, nie jest wymagana dodatkowa ilość tłuszczu używana np. przy smażeniu co oznacza również zdrowsze jedzenie i mniej tłuszczu. Nawet w przepisach, gdzie większe zawartości tłuszczu są wymagane, składniki o niższej zawartości tłuszczu mogą być zazwyczaj podstawione, takie jak niskotłuszczowe mleko, śmietana i ser, a drób zawsze bez skóry w celu zmniejszenia zawartości tłuszczu.

 

Gotowanie na parze przyprawy i smaki

Do aromatyzacji potraw można używać przyprawy takie jak imbir, Chile, kminek i kolendra - mogą być dodawane do pikantnych przepisów, gałka muszkatołowa, cynamon, goździki i mięta - do słodkich potraw. Zioła świeże i suszone, soki, wina, wódki, oleje, przyprawy i soki owocowe mogą być również wykorzystywane do ciekawych i wzmacniających smak marynat do wielu produktów żywnościowych przed gotowaniem.

Istnieje kilka zasad, które powinny być uwzględniane przy gotowaniu na parze, aby uzyskać doskonałe rezultaty za każdym razem:

  • Upewnij się, że składniki są najwyższej jakości, w idealnym stanie. Wybierz chude mięsa, które są miękkie i nie wymagają długiego gotowania. Usuń nadmiar tłuszczu przed gotowaniem i zawsze tnij w poprzek włókien.
  • Upewnij się, że pokrywka pasuje dokładnie aby zapobiec ucieczce pary, przedłużając tym samym czas gotowania.
  • Przy wyborze owoców i warzyw, szukaj nieskazitelnej skórki i dobrej barwy. Nie należy używać starych lub poobijanych owoców, gotowanie na parze wzmacnia smak i aromat, nieznaczne skazy w żywności będą wyraźniejsze.
  • Upewnij się, że żywność która jest gotowana razem jest podobnych a nawet takich samych rozmiarów tak, żeby gotowana była taki sam czas. Odnosi się to do posiekanej żywności, mięsa, ryb, drobiu.
  • Nie dopuszczaj do tego aby żywność była zanurzona w wodzie tak aby się gotowała. Odstęp to co najmniej 2,5 cm od cieczy.
  • Rozmieszczaj żywność w parowarze z zachowaniem wolnej przestrzeni, aby para swobodnie krążyła, przez co gotowanie jest bardziej efektywne. Zawsze rozmroź zamrożone mięso, ryby i drób przed gotowaniem, aby umożliwić prawidłowe i kompletne gotowania w zalecanym czasie.
  • Umieszczaj mięso, ryby, soczyste żywności w dolnej warstwie tak, aby nie mogły kapać na żywność poniżej.
  • Zezwalaj na dodatkowe pięć minut na żywność gotowaną w górnej kondygnacji, ponieważ są one dalej od pary.
  • Wreszcie, należy kontynuować gotowanie żywności, jeżeli nie spełniają one indywidualnych upodobań, mimo że były gotowane przez zalecany czas.

warzywa na parze

garnek na parze gotowanie