Cholina, substancja witaminopodobna, o której znaczeniu informowałyśmy Was niedawno, wchodzi w skład niektórych fosfolipidów, na przykład lecytyny. Lecytyna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Odgrywa ona istotną rolę w zdrowym odżywianiu.

Cholina może być w pewnym stopniu syntezowana przez organizm człowieka, jednak większość badań sugeruje, iż synteza tego typu jest niestety niewystarczająca, by zapewnić nam niezbędną dawkę choliny. Stąd tak istotne jest, by dostarczyć jej odpowiednią ilość w diecie.

Ponieważ przedawkowanie choliny wiąże się z przykrymi konsekwencjami, zanim sięgniesz po suplementy diety, postaraj się uzupełnić jej braki w sposób naturalny.

W pożywieniu, występuje głownie pod postacią lecytyny.

Szczególnie bogatymi źródłami choliny są:

  • jajka (zwłaszcza żółtka jaj)
  • suszone,  a następnie gotowane fasole i inne rośliny strączkowe, zwłaszcza soja
  • wątróbka i podroby
  • chude mięso
  • drożdże
  • kiełki pszenicy
  • zielony groszek.

Jeżeli stosujesz dietę wegetariańską lub wegańską, pamiętaj o konieczności spożywania soi i roślin strączkowych, w  przeciwnym razie możesz szybko narazić się na niedobór choliny.

Cholina jest wciąż raczej mało znanym składnikiem odżywczym, który pełni jednak bardzo istotne funkcje w organizmie.

Wielu z nas kojarzy się wyłącznie z  pastylkami do ssania. Istotnie- cholina, pod postacią salicylanu, wchodzi w skład leków na ból gardła i faktycznie, doraźnie jest w stanie łagodzić przykre dolegliwości.

Działanie przeciwzapalne jest jednak przypisywane wyłącznie salicylanowemu komponentowi. Sama cholina ma znacznie szersze zastosowanie i bardzo ciekawe funkcje.

Warto zatem, by nigdy nie zabrakło jej w diecie.

Cholinę często uważa się za substancje witamino-podobną. Wynika to przede wszystkim z jej ogromnego znaczenia biologicznego.

Początkowo uznawano ją nawet za witaminę w grupy B (określano ją jako witaminę Bt), jednak ze względu na fakt, że jest bardzo słabo syntezowana przez organizm, obecnie zaliczamy ją do substancji witamino-podobnych.

Cholina a „tworzenie pamięci”

Cholina to organiczny związek chemiczny, w postaci białej, krystalicznej substancji, który odpowiada za budowę i utrzymywanie zdrowych komórek w organizmie.

Szczególnie istotny wpływ ma na mięśnie i system nerwowy.

To ona odpowiada za możliwości długotrwałej koncentracji i skupienia podczas wysiłku umysłowego.

Nieformalnie, cholina nazywana jest witaminą odżywiającą umysł.

Jej działanie zaczyna się już we wczesnym wieku, gdy dostarczana niemowlęciu z mlekiem matki, wpływa na rozwój układu nerwowego i mózgu.

Obecnie bardzo szeroko badane jest lecznicze działanie choliny w przypadku chorób takich jak pląsawica Huntingtona, choroba Alzheimera lub ataksja.

Wynika to z faktu, iż cholina jest uznawana za substancję, która niejako wpływa na „tworzenie się” pamięci.

Bezpośrednio wpływa także na sprawność umysłu, jej niedobór odpowiada za obniżenie jakości pamięci, a także bezsenność, rozdrażnienie, depresje i stany lękowe.

Cholina a metabolizm

Jedną z najważniejszych funkcji choliny jest udział w procesach transportu i metabolizowania tłuszczów, w tym cholesterolu.

Dzięki niej zmniejsza się znacznie odkładanie tłuszczu na ścianach naczyń krwionośnych. W przypadku niedoboru choliny, cholesterol może krążyć do krwi, ale nie dociera do komórek.

W konsekwencji, zostaje zahamowane odżywianie komórek.

Inne funkcje choliny

Wraz z innymi związkami chemicznymi, cholina zapewnia odpowiednią lepkość krwi.

Cholina wpływa także na pracę wątroby i nerek. Pojawiają się także hipotezy, że cholina może być substancją, która pomaga zapobiegać nowotworom.