Wśród metod na odchudzanie, popularna jest dieta białkowa, która przy odpowiednim stosowaniu może okazać się bardzo skuteczna.
Chyba najbardziej znaną jest tzw. dieta Dukana, ale istnieje także wiele innych wersji. Łączy je główne założenie, że należy przekierować metabolizm w taki sposób, by nie pozyskiwał energii z węglowodanów, lecz ze spalania tłuszczy.

Zasady diety białkowej

Podstawą odżywiania jest odpowiednie dobranie proporcji węglowodanów, protein, tłuszczy, witamin i minerałów.Ciało jest w stanie prawidłowo funkcjonować tylko w przypadku dostarczenia tych składników w wystarczającej ilości.

Dieta proteinowa nieco zmienia ten rozkład. Wciąż konieczne są wszystkie elementy, ale głównym i najważniejszym jest białko.

Gdy ograniczamy ilość dostarczanych z pożywieniem węglowodanów, organizm wykorzystuje ciała ketonowe, powstające w wyniku rozpadu tłuszczów. Zachodzi także proces glukoneogenezy, polegający na zmianie białka na glukozę. Sam proces spala dużo kalorii i rozwiązuje problem z niedoborem energii, gdyż ta pochodząca ze spalania tłuszczów dostarcza jedynie 70% potrzebnej energii.

W ramach diety spożycie białka powinno wynieść minimum 1 g na kilogram masy ciała, ale nie więcej niż 2 g. Oznacza to, że osoba ważąca 70 kg powinna przyjmować dziennie od 70-140 g protein pod różnymi postaciami. Nie zaleca się przyjmowania większej ilości, ponieważ przedawkowanie może być niebezpieczne.

W tym okresie bezwzględnie należy pić dużo wody. 1,5 – 2 litrów w ciągu doby. Szczególnie w pierwszych tygodniach, gdy organizm ją traci w trakcie pozyskiwania energii z zapasów glikogenu.

Jedz i chudnij

Główną zaletą tej diety jest to, że nie musisz specjalnie ograniczać ilości dostarczanych kalorii. Jedz wtedy, gdy czujesz głód, najlepiej 4-5 posiłków dziennie, ale tylko skomponowanych z odpowiednich produktów.

Ponieważ w początkowej fazie możesz odczuwać osłabienie, nie trenuj zbyt intensywnie. Pij dużo wody oraz uzupełniaj braki witamin i minerałów. Niestety woda, pomimo iż nawadnia, wypłukuje też wiele ważnych związków m.in. potas oraz magnez, dlatego konieczna jest ich suplementacja.

Oto kilka przykładów wysokobiałkowych produktów, które warto spożywać:

Kurczak, indyk, wątróbka drobiowa, ryby, tofu, jogurt 0%, chudy twarożek oraz takie warzywa jak szparagi czy szpinak.

Jadłospis jest naprawdę zróżnicowany i z dużą dowolnością można przygotowywać, smaczne, zdrowe i odchudzające posiłki.

Białko nie dla wszystkich

Pomimo wysokiej skuteczności w odchudzaniu, spożywanie nadmiaru białka nie jest wskazane dla każdego Ze względu na duże obciążenie nerek, niepolecana jest dla osób cierpiących na ich schorzenia.

Może również wpływać negatywnie na układ krążenia dlatego, jeśli cierpisz na problemy z sercem, ten sposób odchudzania nie jest dla Ciebie.

W każdym przypadku – nawet gdy jesteś okazem zdrowia, warto skonsultować się z dietetykiem, który pomoże Ci ułożyć bezpieczny i skuteczny plan odżywiania.