piątek, 7 października, 2022

Czym grozi niezdrowe odżywianie? Jak to zmienić?

Większość Polaków sądzi, że odżywia się prawidłowo, a w praktyce blisko 60 proc. naszych rodaków cierpi na nadwagę lub otyłość. To pokazuje, że nie jesteśmy świadomi jak zdrowo jeść i nie wiemy, jakie choroby wywołuje niezdrowy sposób odżywiania się.

Od diety zależy zdrowie

Fundacja Billa i Melindy Gates sfinansowała badanie, dotyczące żywienia mieszkańców w 195 krajach na całym świecie. Wyniki tych badań, opublikowana przez naukowe czasopismo medyczne „The Lancet” udowadniają, jak bardzo nieprawidłowa dieta skraca życie. Okazuje się, że co piąta osoba na świecie umiera w wyniku nieprawidłowego odżywiania się. To więcej, niż wskutek palenia papierosów!

Najczęściej zła dieta powoduje choroby układu krążenia, nowotwory złośliwe oraz cukrzycę typu 2. Skutkiem jej jest także otyłość, a ta z kolei zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego czy chorób stawów. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe mogą powodować miażdżycę tętnic wieńcowych, mózgowych i aorty. Jej efektem jest niedokrwienie mózgu, udary, tętniak czy choroba wieńcowa.

Do wystąpienia tych chorób przyczynia się głównie spożywanie zbyt dużej ilości soli, a zbyt mało produktów pełnoziarnistych i owoców. Do tego dochodzi zbyt niska zawartość w codziennej diecie orzechów, nasion, warzyw, kwasów omega-3 i błonnika.

Dużo szkód w organizmie powoduje przetworzone jedzenie, zwłaszcza to zawierające tłuszcze trans. Choroby wywoływane są także przez zbyt duże ilości cukru, np. w słodzonych napojach, których wypijamy 10-krotnie więcej, niż dopuszczane normy.

Warto przy tym podkreślić, że niezdrowe jedzenie to nie tylko produkty, ale i sposób odżywiania się. Szkodliwe jest nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie w biegu czy podjadanie między posiłkami.

Jak nauczyć się zdrowego odżywiania?

Konsekwencje zdrowotne nieprawidłowej diety są bardzo poważne, dlatego warto jak najszybciej wdrożyć nawyki, które pomogą w zmianie dotychczasowego sposobu odżywiania się.

  • Skup się na jedzeniu — jedzenie w pośpiechu lub przed telewizorem powoduje, że mózg nie rejestruje uczucia sytości. W ten sposób jemy dużo, najczęściej niezdrowych przekąsek.
  • Zacznij od śniadania — pomijanie śniadań powoduje spadek ilości glukozy we krwi, a to w efekcie przyczynia się do mniejszej wydajności w pracy oraz uczucia niepohamowanego głodu w ciągu dnia. Spożycie prawidłowo skomponowanego śniadania napędzi nasz metabolizm i da siłę na dalsze godziny pracy.
  • Używaj zdrowych i dobrych jakościowo produktów — jedzenie posiłków o niskiej wartości odżywczej powoduje, że organizm słabnie, traci odporność i jest narażony na różnego rodzaju choroby. Dlatego należy zadbać o urozmaiconą dietę, która zawierać będzie pełnoziarniste produkty zbożowe, przetwory mleczne, warzywa, owoce, ryby i ich przetwory, mięso, jaja i zdrowe tłuszcze. Jeśli nie masz czasu na gotowanie, skorzystaj z cateringu dietetycznego MediDieta https://medidieta.pl. Zdrowe, odpowiednio zbilansowane posiłki będą dostarczane do ciebie, wymagając jedynie podgrzania. To również świetny sposób na wyrobienie prawidłowych nawyków żywieniowych i jedzenie 4-5 posiłków dziennie.
  • Pij wodę — zastąpienie słodkich napojów wodą, najlepiej mineralną, pozwoli na odpowiednie funkcjonowanie organizmu, poprawi trawienie i nawilży skórę od wewnątrz. Udowodniono, że regularne picie co najmniej 1,5 litra wody dziennie opóźnia procesy starzenia. W chłodne dni można wspomagać się też zieloną herbatą. Zawarte w niej flawonole działają przeciwmiażdżycowo, a polifenole i katechiny wykazują działanie przeciwnowotworowe. Zielona herbata wspomaga również metabolizm wątroby i oczyszcza organizm z toksyn. Do tego obniża poziom cukru oraz przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej.

Zmiany w sposobie odżywiania nie są trudne, zwłaszcza jeśli wdrożymy je stopniowo. Warto jednak zacząć jak najszybciej, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko zachorowania, a zwiększymy szanse na długie i zdrowe życie.

Zobacz więcej na parze:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Na Parze.pl